Aikataulu
Kuvaus
Vaihtoehtoinen
Matematiikan, fysiikan ja kemian opettajan maisteriohjelma
Matematiikan aineenopettajan syventävät opinnot
Opintojakso on tarjolla myös muiden koulutusohjelmien opiskelijoille.
- Analyysi I ja II (tai vastaavat tiedot),
- Johdatus yliopistomatematiikkaan (tai vastaavat tiedot)
ja
- Lineaarialgebra- ja matriisilaskenta I (tai vastaavat tiedot)
- Lineaarialgebra- ja matriisilaskenta II (tai vastaavat tiedot)
- Todennäköisyyslaskenta I (tai vastaavat tiedot),
- Tilastollinen päättely I (tai vastaavat tiedot),
- Johdatus logiikkaan I ja II (tai vastaavat tiedot),
- Algebralliset rakenteet I ja II (tai vastaavat tiedot)
ja
- Opettajan pedagogiset opinnot.
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- osaa luoda selkeitä linkkejä yliopiston matematiikan kurssien ja kouluissa opetettavan sisällön välille (eli opiskelija vahvistaa nk. yleistä ja rakenteista sisältötietoaan matematiikasta),
- osaa jäsentää yliopistossa oppimaansa matematiikan sisältöä oppimisen ja opettamisen näkökulmasta (eli opiskelija kehittää nk. pedagogista sisältötietoaan)
ja
- osaa opiskella ongelmalähtöisen oppimisen menetelmällä.
Maisteriopintojen 1. tai 2. vuosi
I ja II periodi
Opintojaksossa käsitellään yliopisto- ja koulumatematiikan keskeisiä sisältöjä (kuten analyysia, lineaarialgebraa, algebraa, logiikkaa ja todennäköisyyslaskentaa) aineenopettajan näkökulmasta.
Pakollinen kirjallisuus:
- opettajan kurssin aikana osoittamat tehtävät ja kurssimateriaali
Suositeltava oheiskirjallisuus:
- sopiva oheiskirjallisuus määräytyy opiskelijoiden omien projektien tavoitteiden pohjalta
Kurssilla opiskellaan pääasiassa ongelmalähtöisen oppimisen ja case-oppimisen menetelmillä. Kurssilla hyödynnetään oppimisen ja arvioinnin tukena reflektoivia oppimispäiväkirjoja.
Kurssilla sovelletaan itsearviointia, vertaisarviointia sekä opettajan arviointia. Kurssin arviointi kohdistuu sekä työskentelyprosessiin että työskentelyn tuloksiin. Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5.
Opintojakso suoritetaan lähiopetuksena. Opintojakso sisältää runsaasti lähiopetuskerroilla tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä, minkä vuoksi vaaditaan aktiivista läsnäoloa lähiopetuskerroille.