Opinnot Avoimessa yliopistossa
Luokanopettajan opintoihin suuntautuneet kasvatustieteen perusopinnot (25 op) toteutetaan lähiopetuksena.
Kasvatustieteen perusopinnot lukuvuosi 2016-2017
Didaktiikka (KK), 2-5 op
Johdatus kasvatus- ja kehityspsykologiaan, 5 op
Kasvatuksen yhteiskunnalliset, historialliset ja filosofiset perusteet, luennot ja tentti, 5 op
Opetuksen ja oppimisen arviointi ja etiikka, 5 op
Tieteellisen ajattelun perusteet opetuksen ja oppimisen kontekstissa, 5 op
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on saanut valmiuksia kasvatustieteen historiallisen rakentumisen, tieteenfilosofisten perusteiden ja yhteiskunnallisen merkityksen tarkasteluun.
- osaa eritellä arkiajattelua ja tieteellistä ajattelua ja ymmärtää tieteellisen tiedon rakentumisen.
- ymmärtää erilaisia kasvatuspäämääriä ja niiden taustalla vaikuttavia kasvatustieteellisiä painotuksia sekä ymmärtää kasvatustieteellistä tutkimusta ja sen peruskäsitteitä.
- ymmärtää kasvatustieteellistä tutkimusprosessia, tutkimuksen ongelmanasettelua sekä menetelmällisiä ratkaisuja.
- on saanut valmiuksia akateemiseen opiskeluun ja pedagogiseen ajatteluun, erityisesti oman käyttöteorian alustavaan tiedostamiseen
Kasvatustieteen perusopinnot lukuvuosi 2015-2016
Johdatus kasvatustieteisiin (KK), 3 op
Didaktiikka (KK), 2-7 op
- Opiskelija ymmärtää opetuksen suunnittelun ja toteutuksen lähtökohdat.
- Opiskelija hahmottaa opetus–opiskelu–oppimisprosessin keskeiset elementit ja niiden väliset suhteet.
- Opiskelija ymmärtää opettajan ammatillisuuden peruselementit ja työyhteisötaidot ja moniammatillisen yhteistyön merkityksen.
- Opiskelijalla on valmiuksia tulkita opetussuunnitelmaa.
- Opiskelija saa valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetusta ja opiskelua.
- Opiskelija osaa analysoida ja käsitteellistää todellisen opetus–opiskelu–oppimisprosessin tavoitteisuutta ja vuorovaikutusta.
- Opiskelija reflektoi omaa opettajuuttaan.
Kasvatuksen yhteiskunnalliset, historialliset ja filosofiset perusteet, luennot ja tentti, 3-5 op
- Opiskelija osaa analysoida kasvatusinstituutioiden historiallista rakentuneisuutta sekä monitahoista ja arvosidonnaista yhteiskuntasidosta.
- Opiskelija tunnistaa kasvatuksen koulutuspoliittisia tekijöitä ja kasvatusfilosofian peruskäsitteistöä.
- Opiskelija kehittää valmiuksia arvioida kasvatusinstituutioihin kohdistuvia ristiriitaisia vaateita, kohdata yhteiskunnan muutosvaatimuksia ja toimia aktiivisesti järjestelmän kehittämiseksi.
Kasvatuksen yhteiskunnalliset, historialliset ja filosofiset perusteet, ryhmät, 1-5 op
Tavoite:
- Opiskelija osaa analysoida kasvatusinstituutioiden historiallista rakentuneisuutta sekä monitahoista ja arvosidonnaista yhteiskuntasidosta.
- Opiskelija tunnistaa kasvatuksen koulutuspoliittisia teklijöitä ja kasvatusfilosofian peruskäsitteistöä.
- Opiskelija kehittää valmiuksia arvioida kasvatusinstituutioihin kohdistuvaia ristiriitaisia vaateita, kohdata yhteiskunnan muutosvaatimuksia ja toimia aktiivisesti järjestelmän kehittämiseksi.
Sisältö:
- Käsitellään suomalaisen kasvatus- ja sivistyshistorian pääpiirteet ja koulutuspolitiikan viimeaikaiset keskeiset muutokset.
- Tarkastellaan tekijöitä, jotka vaikuttavat kasvatusinstituutioiden toimintaan, muutokseen ja jatkuvuuteen.
- Käsitellään kasvatusfilosofian perusteita.
Johdatus kasvatuspsykologiaan, 5 op
Opiskelija ymmärtää oppimisen, kasvun ja kehityksen perusteet koulukontekstiin sovellettuna mukaan lukien esi- ja alkuopetus.
Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet (KK), 3 op
Opetuksen ja oppimisen arviointi ja etiikka, 3 op
- Opiskelija ymmärtää opetuksen ja oppimisen arvioinnin eettisen näkökulman.
- Opiskelija ymmärtää arvioinnin vaikutuksen yksilöön ja arvioinnin opettajan työvälineenä.
- Opiskelija ymmärtää luotettavan mittauksen ja arvioinnin kriteerit.
- Opiskelija saa valmiuksia suunnitella ja toteuttaa oppimisen arviointia.
- Opiskelija saa valmiuksia arvioida ja kehittää opetusta arviointitiedon perusteella
Kasvatustieteen aineopintoja
Määrälliset tutkimusmenetelmät 1, 4 op
Laadulliset tutkimusmenetelmät 1, 3 op
Tutkimusmenetelmät I, 5 op
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa lukea määrällisiä ja laadullisia tutkimusraportteja analyyttisesti ja osaa soveltaa osaamistaan
- osaa laatia tutkimussuunnitelman ja valita tutkimukseensa sopivat tutkimusmenetelmät
Määrällisiin tutkimusmenetelmiä käsittelevässä osassa opiskelija
- ymmärtää tilastollisen päätöksenteon perusteita
- tunnistaa tilastollisiin aineistohankintamenetelmiä
- osaa tilastollisen kuvauksen perusteita ja mittaamista sekä tutustuu tilastollisiin perusanalyysimenetelmiin
Laadulliset tutkimusmenetelmiä käsittelevässä osassa opiskelija
- ymmärtää laadullisen tutkimuksen perusteista ja tutustuu aineistonhankinta- ja analyysitapoihin
- osaa laadullisen tutkimuksen raportoinnin perusteet
Tieteellisen ajattelun perusteet opetuksen ja oppimisen kontekstissa opintojakso.