Aikataulu
Kuvaus
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- tuntee länsimaisen aatehistorian, filosofian ja etiikan keskeiset näkökulmat erityisesti suhteessa teologiaan ja uskonnontutkimukseen liittyviin kysymyksiin.
- kykenee erottelemaan erilaisia uskonnon, filosofian ja tieteen välisiin suhteisiin liittyviä kysymyksiä.
- tietää tieteellisen tiedon tunnusmerkit ja kykenee erottamaan tieteellisen tiedon ei-tieteellisestä tiedosta.
- osaa selittää keskeisiä teologisen ja uskontoa koskevan tutkimuksen termejä ja käsitteitä ja osaa käyttää tieteenalan käsitteitä yksinkertaisissa analyysitehtävissä.
- osaa vertailla teologisen ja uskontoa koskevan tutkimuksen metodologisia lähestymistapoja toisiinsa ja osaa sijoittaa niitä laajempaan humanistisen tutkimuksen kenttään.
-Länsimaisen filosofian ja etiikan keskeiset suuntaukset antiikista nykypäivään ja niiden suhde teologiaan
a) Luennot, analyysiharjoitus, kirjallisuutta koskevat tehtävät
b) Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti ja analyysitehtävä.
Esa Saarinen, Filosofian historia huipulta huipulle, 419s Niiniluoto & Haaparanta: Johdatus tieteelliseen ajatteluun (sivut 5-61, 97-162) Luomanen (toim.), Teologia johdatus tutkimukseen (Luennoitsijan kanssa sovittavat osat.) Vaihtoehtoinen suoritustapa: Esa Saarinen, Filosofian historia huipulta huipulle, 419s Niiniluoto & Haaparanta: Johdatus tieteelliseen ajatteluun (sivut 5-61, 97-162) Luomanen (toim.), Teologia johdatus tutkimukseen, 171s Pentti Määttänen: Filosofia. Johdatus peruskysymyksiin, 274s. |
0-5, osaamistavoitteiden mukainen
TÄRKEÄÄ! Kirjoita lisätietoja -kenttään
-mitä tentit: luettu kirjallisuus (kirjallisuuden voit kopioida opintojakson sivulta, jolle on linkki tämän sivun oikeassa ylälaidassa)
-kuka on tentaattori
-opintojaksoon liittyvät mahdolliset aiemmat opintosuoritukset sekä niiden suoritusajankohta
-kuinka monta opintopistettä tai -viikkoa suoritat tässä tentissä
-jos haluat tenttikysymykset ruotsiksi tai englanniksi
a) luennoille osallistuminen, luentoja koskevien muistiinpanojen tekeminen, kirjallisuuden lukeminen, kirjallisuuden ja luentojen tenttiminen, analyysiharjoituksen tekeminen.
TAI
b) kirjallisuuden lukeminen, kirjallisuuden tenttiminen, analyysiharjoituksen tekeminen.