Tidsschema
Anmälning och avgift
Beskrivning
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää katsomusopetuksen merkityksen ja sen eri ulottuvuudet osana laadukasta esi- ja alkuopetusta.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisia, elämyksellisiä ja eheyttäviä katsomusopetuksen työtapoja.
- ymmärtää esi- ja alkuopetuksen taide- ja taitokasvatusta erityisesti luovuuden ja kulttuurin näkökulmasta.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kuvataiteen, käsityön, liikunnan ja musiikin eheyttäviä työtapoja.
Opintojaksossa käsitellään
- esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kasvu- ja oppimisympäristöjä katsomuksellisen moninaisuuden näkökulmasta.
- eettisen kasvatuksen sekä uskonto- ja katsomuskasvatuksen ainedidaktisia sovelluksia.
- ilmaisun monia muotoja ja oppiaineita integroivaa pedagogista suunnittelua.
- esi- ja alkuopetuksen ainedidaktisia sovelluksia kuvataiteen, käsityön, liikunnan ja musiikin keinoin.
- esi- ja alkuopetusikäisten lasten eheyttävää taide- ja taitokasvatusta.
- Ubani, M., Kallioniemi, A. & Luodeslampi, J. (toim.) (2010). Kokonaisvaltainen kasvatus, lapsi ja uskonto. Lasten keskus: Helsinki. (Sivut: 39-68, 89-153).
- Ubani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (2015) Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus. (Sivut 15–78, 95–126, 179–228).
- Ruokonen, E., Rusanen S. & Välimäki AL (toim.) (2009). Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Helsinki: THL.
- Taide ja taito: kiinni elämässä! Tai, taide- ja taitokasvatus 2009. Opetushallituksen taide- ja taitokasvatuksen asiantuntijatyöryhmä (toim.). Helsinki: Opetushallitus: http://www.oph.fi/download/49220_taide_ja_taito.pdf . (114 sivua).
Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.
Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.
Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.
Opintojakson kokonaisuuden arvosana muodostuu opintojakson sisällä olevien kahden osa-alueen (katsomusaineiden didaktiikka sekä taito- ja taideaineiden didaktiikka) arvosanojen keskiarvosta.
Arvosteluasteikko on 0-5.
Osallistuminen luennoille 16 t, ryhmätunteihin 16 t ja soveltavien pedagogisten esseiden kirjoittaminen.
Opetuksessa edellytetään 90 % läsnäoloa.
Katsomusaineiden didaktiikka:
Luennot 8 t: 4.-5.3.
Ryhmä 1: ma 11.3.-18.3.
Taito- ja taideaineiden didaktiikka:
Painotuksena liikunta ja eri taito- ja taideaineiden vaikutus kognitiiviseen oppimiseen.
Luennot 8 t: 25.-26.3.
Ryhmä 1: 1.-8.4.
Opintojaksolla on käytössä oppimisympäristö Moodle, joka avautuu jakson alkaessa.
Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.
Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.