Kaisa_2012_3_photo by Veikko Somerpuro

Anmäl dig
Moodle
Logga in för att se kursnyckeln för Moodle.

Tidsschema

I den här delen hittar du kursens tidsschema. Kontrollera eventuella andra tider i beskrivning.

DatumTidPlats
tis 15.1.2019
14:15 - 15:45
ons 16.1.2019
14:15 - 15:45
tis 22.1.2019
08:00 - 12:00
ons 23.1.2019
08:00 - 12:00
tis 29.1.2019
14:15 - 17:45
tors 31.1.2019
16:15 - 17:45
tors 7.2.2019
14:15 - 15:45

Anmälning och avgift

75 euroa. Lisätietoja.

Ilmoittautuminen alkaa 45 vuorokautta ennen opintojakson alkua. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy klikkaamalla Ilmoittaudu-painiketta.

Miten opiskelemaan?
Käytännön ohjeita opiskeluun
Järjestelyt erityistä tukea tarvitseville

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Beskrivning

Opintojakso on osa Monikulttuurisuuskasvatuksen opintokokonaisuutta.

Opiskelija

  • pohtii maahanmuuton syitä ja seurauksia globaalissa kontekstissa, koulumaailmaan kiinnittyen.
  • ymmärtää sosiaaliluokan, etnisyyden, sukupuolen, seksuaalisen orientaation, kielen, kansallisuuden ja uskonnon merkityksen identiteetin rakentumisessa
  • ymmärtää syrjinnän ja rasismin vaikutuksen oppilaiden oppimiseen ja toimimintaan.
  • reflektoi kriittisesti omia käsityksiään monikulttuurisuudesta/interkulttuurisuudesta ja monikulttuurisesta/interkulttuurisesta kasvatuksesta.

Opintojaksolla tarkastellaan monikulttuurisuuskasvatuksen/interkulttuurisuuskasvatuksen ilmenemismuotoja, opettajan interkulttuurisia kompetensseja sekä oppilaan taustan yhteyttä oppimisprosessiin.

Suoritettava kirjallisuus:

Gorski, P. C & Pothini, S.G. 2014. Case studies on Diversity and Social Justice Education. NY: Routledge.

Hahl, K., Niemi, P-M., Johnson Longfor, R. & Dervin, F. (toim.). 2015. Diversities and interculturality in textbooks. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Dervin, F. (2013). Linquistics for intercultural education. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 30–49.

Muu kirjallisuus/artikkelit (n. 50 sivua) sovitaan opintojakson opettajan kanssa.

Oheiskirjallisuus:

Ramsey, P.G. (2015). Teaching and Learning in a Diverse World: Multicultural Education for Young Children. New York: Teachers College Press.

Räsänen, R. (2009). Teacher`s intercultural competence and education for global responsibility. Teoksessa Talib, M-T., Loima, J., Paavola, H. & Patrikainen, S. (toim.) (2009). Dialogs on diversity and global education. Frankfurt: Peter Lang GmbH, 29–50.

Virta, A. (2009). Cultural diversity challenging history education: Why and how. Teoksessa Talib, M-T., Loima, J., Paavola, H. & Patrikainen, S. (toim.) (2009). Dialogs on diversity and global education. Frankfurt: Peter Lang GmbH, 147–160.

Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.

Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.

Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.

Asteikolla 0-5.

Opetusta ja ryhmäopetusta 20 t, kirjallisuus ja kirjallinen kurssityö.
Opintojaksolla vieraillaan päiväkodissa ja/tai koulussa sekä laaditaan tutustumiskäynneistä havaintopäiväkirja opetuksessa annettujen tavoitteiden pohjalta.

Läsnäoloa edellytetään. Mikäli poissaoloja tulee enemmän kuin 10 % sovitaan korvaavuuksista opintojakson opettajan kanssa.

Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 4.9.2018.

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Opintojakso toteutetaan Avoimen yliopiston ja kasvatustieteiden koulutusohjelman yhteisopetuksena sekä yliopiston että Avoimen yliopiston opiskelijoille.

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.