Anmälning och avgift
Beskrivning
Opintojakso soveltuu mm. esi- ja alkuopetusikäisten lasten kanssa työskenteleville, muissa kasvatus- tai opetustehtävissä toimiville ja kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Opintojaksolla on kaksi aihealuetta, monikulttuurisuus ja erityispedagogiikka:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
Monikulttuurisuus:
- tuntee ja osaa käyttää monikulttuurisuuskasvatuksen keskeisiä käsitteitä
- kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan esi- ja alkuopetusta moninaisuus ja monikulttuurisuus huomioiden
- ymmärtää inkluusion perusperiaatteita sekä erilaisia monikulttuurisuuskasvatuksen ulottuvuuksia ja lähestymistapoja.
- ymmärtää perheiden moninaisia taustoja ja kykenee tekemään yhteistyötä erilaisten perheiden kanssa
- kykenee tukemaan lapsen positiivisen identiteetin kehitystä.
Erityispedagogiikka:
opiskelija ymmärtää
- havainnoinnin ensisijaisuuden käyttäytymisen ja oppimisen erilaisten ilmenemismuotojen tunnistamisessa.
- oppimisen, tunnesäätelyn ja käyttäytymisen taustalla olevia biologisia, kehityksellisiä ja kulttuurisia mekanismeja.
- lapsen lukivaikeuden ja siihen liittyvän lukiopetuksen.
- opettajan myönteisen ohjauksen tärkeyden kaikkien lasten oppimisessa.
- vertaissuhteiden, aktiivisen osallisuuden ja ryhmätoiminnan tärkeyden oppimisprosessissa.
Monikulttuurisuuden osuudessa käsitellään
- esi- ja alkuopetusikäisen lapsen oppimista sosiokulttuurisessa viitekehyksessä
- lapsen yksilöllisten tarpeiden ja taustojen tunnistamista ja huomioimista esi- ja alkuopetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- monikulttuurisuuskasvatuksen lähtökohtia ja sosiaalisesti oikeudenmukaista esi- ja alkuopetusta.
- kodin ja kasvatusinstituution välistä yhteistyötä
- opettajan interkulttuurista kompetenssia.
Erityispedagogiikan osuudessa käsitellään
- oppimisen, tunnesäätelyn, käyttäytymisen ja ympäristön keskinäisiä riippuvuussuhteita.
- kehityksellisten häiriöiden tunnuspiirteitä
- lukivaikeutta ja lukiopetusta
- myönteisen ohjauksen toimintatapoja
- vertaissuhteiden tukemisen tapoja.
Monikulttuurisuus osuuden pakollinen kirjallisuus:
- Robinson, K. & Jones-Diaz, C. H. (2006). Diversity and difference in early childhood education: issues for theory and practice. McGraw-Hill Education.
- Yelland, N. (ed.) (2005; 2008). Critical Issues in Early Childhood Education. Maidenhead: Open University Press.
- Lisäksi opettajan osoittamat tieteelliset ajankohtaiset artikkelit.
Erityispedagogiikan osuuden pakollinen kirjallisuus:
- Takala, M. & Kairaluoma, L., (toim.) (2019). Lukivaikeudesta lukitukeen (toimitettu teos), ss. 5 – 197. Helsinki: Gaudeamus.
- Kujala, T., Krause, C.M., Sajaniemi, N., Silven, M., Jaakkola, T., Nyyssölä, K. (2012). Aivot, oppimisen valmiudet ja koulunkäynti. Opetushallituksen julkaisuja.
- Luennoitsijoiden kanssa sovittavat ajankohtaiset artikkelit
Asteikolla 0–5.
Suoritustapa: verkkoluennot, verkkotyöskentely, oppimistehtävä
Verkkoluennot:
ma 26.10. klo 17.30-19.45
ma 2.11. klo 16.30-19.30
ma 9.11. klo 16.30-19.30
Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu viimeistään kurssin alkaessa.
Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla tähän opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Huom! Tämä onnistuu aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.
Opintojakso on osa Esi- ja alkuopetuksen perusopintoja 25 op.