Moodle
Logga in för att se kursnyckeln för Moodle.

Anmälning och avgift

Opintomaksu koostuu kahdesta osasta:

  • Avoimen yliopiston osuus, joka maksetaan verkkomaksuna Avoimeen yliopistoon ilmoittauduttaessa
  • Opetuksen järjestävän oppilaitoksen osuus

Opintoihin ilmoittaudutaan sekä opetusta järjestävään oppilaitokseen että Avoimeen yliopistoon.

Saat oppilaitokseltasi ohjeet Avoimeen yliopistoon ilmoittautumista varten. Ilmoittautuminen Avoimeen yliopistoon on sitova, ja se tulee tehdä viimeistään opintojen alkaessa.

Opintoja, ilmoittautumista ja opintomaksuja koskevat tarkemmat tiedot löydät Hämeen kesäyliopiston omilta sivuilta.

Beskrivning

Opintojakso sopii kaikille kasvatustieteellisestä tutkimuksesta kiinnostuneille.

Edeltäviä opintoja tai osaamista ei vaadita.

Opintojakso on osa seuraavien opintosuuntien perusopintoja:

erityispedagogiikka
luokanopettaja
varhaiskasvatuksen opettaja
yleinen ja aikuiskasvatustiede

Jos suoritat ylläolevista opintosuunnista useamman opintosuunnan perusopinnot 25 op, joihin kaikkiin sisältyy ko. jakso Kohti tutkivaa työtapaa, suoritat jakson vain kerran ja saat muihin opintosuuntien perusopintoihin hyväksiluvun jaksosta Kohti tutkivaa työtapaa opintopisteineen. Se kirjataan uudelleen opintopisteineen ja arvosanoineen uuteen kokonaisuuteen. Ilmoita tästä perusopintojen koontia pyytäessäsi. Ilmoitusvastuu on opiskelijalla. Hyväksilukua pyydettäessä pitää olla voimassaoleva opinto-oikeus kasvatustieteiden opintoihin.
Hyväksiluvun voi saada vain alle 10 vuotta sitten suoritetusta jaksosta.

Hyväksiluvun voi saada myös jaksosta Tieteellisen ajattelun perusteet oppimisen ja opetuksen kontekstissa 5 op.

Jos olet suorittanut 2012-2016 tutkintovaatimusten mukaisen kurssin; Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet 3 op, osaaminen osoitetaan korvaavalla tehtävällä.

Huom!

Jos olet ennen 1.8.2017 tutkinto-opintosi Helsingin yliopistossa aloittanut, etkä ole siirtynyt 1.8.2017 alkaneisiin uusiin koulutusohjelmiin, sinua koskevat kasvatustieteellisen tiedekunnan vanhat pysyväismääräykset ja hyväksilukulinjaukset.

  • Johonkin opintokokonaisuuten jo sidottua Kohti tutkivaa työtapaa –opintojaksoa ei hyväksilueta uudelleen sellaisenaan, vaan suoritat sen toiseen opintosuuntaan tekemällä kurssia korvaavan tehtävän.
  • Jos olet suorittanut johonkin opintokokonaisuuteen vanhan rakenteen mukaisen jakson Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet 3 op tai Tieteellisen ajattelun perusteet opetuksen ja oppimisen kontekstissa 5 op, suoritat uuteen opintokokonaisuuteen jakson Kohti tutkivaa työtapaa 5 op normaalisti. Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet 3 op tai Tieteellisen ajattelun perusteet opetuksen ja oppimisen kontekstissa 5 op jaksoilla ei voi korvata Kohti tutkivaa työtapaa -jaksoa, mikäli tarvitset tutkintoosi opintopisteet molemmista opintokokonaisuuksista.

Huom!

Yliopistossa suoritettuun alempaan korkeakoulututkintoon jo sisältyneitä opintoja ei ole mahdollista hyväksilukea Helsingin yliopistossa suoritettavaan ylempään korkeakoulututkintoon.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • on saanut valmiuksia kasvatustieteen tieteenfilosofisten perusteiden ja yhteiskunnallisen merkityksen tarkasteluun,
  • ymmärtää kasvatustieteiden suhteen lähitieteisiin,
  • ymmärtää kasvatustieteellisen tiedon rakentumisen lähtökohtia,
  • ymmärtää kasvatustieteellistä tutkimusta ja sen peruskäsitteitä,
  • ymmärtää kasvatustieteellistä tutkimusprosessia, tutkimuksen ongelmanasettelua sekä menetelmällisiä ratkaisuja,
  • on saanut valmiuksia akateemiseen opiskeluun ja tutkimuksellisen ajattelun kehittämiseen,
  • on tutustunut käytännössä kasvatustieteelliseen tiedeyhteisöön ja sen tutkimukseen omassa tiedekunnassaan.

Opintojaksolla

  • tarkastellaan kasvatustiedettä monitieteisenä järjestelmänä,
  • tarkastellaan kasvatustieteellisen tiedon metodologisia perusteita, tiedon luonteeseen, merkitykseen ja tuottamiseen liittyviä periaatteita,
  • tutustutaan käytännössä kasvatustieteelliseen tutkimustyöhön,
  • perehdytään käytännössä kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoihin ja tiedeyhteisöihin.

Pakollinen kirjallisuus:

  • Ronkainen, S., Pehkonen, L., Paavilainen, E., & Lindblom-Ylänne, S. (2011 tai 2014). Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: WSOYpro.

Tai (lähinnä ruotsinkieliset, jos haluavat):

  • Patel, R., & Davison, B. (2011). Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning (4. uppl.). Studentlitteratur.

Suositeltava kirjallisuus:

  • Rinne, R., Kivirauma, J., & Lehtinen, E. (2015). Johdatus kasvatustieteisiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Siljander, P. (2014). Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen: Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Tampere: Vastapaino.
  • Opettajan ja nimikkotutkijoiden osoittama oheismateriaali tai mahdollinen eriytyvä materiaali

Kaipaatko vinkkejä tietoteknisiin taitoihin?
Tutustu Opiskelijan digitaidot avoimiin materiaaleihin.

Lisäksi opintotarjonnassamme on Opiskelija digitaidot: orientaatio ja syventävät taidot -kurssit.

Tutustu myös Avoimen yliopiston verkkopalvelun Kehity oppijana -sivuihin.

Asteikolla 0–5.

Luennot 21 t, kirjallisuus ja oppimistehtävät. Vastuuopettaja FT, dos. Vesa Niskanen

Opetus:

la 26.10., 9.11. ja 23.11. klo 9-15

Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu kurssin alkaessa. Oppimistehtävien palautuspäivät ilmoitetaan Moodlessa.

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla opinto-ohjelmaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Käytännön ohjeita opiskeluun

Katso tarkemmat tiedot opinnoista Hämeen kesäyliopiston omilta sivuilta.

Aiempaan osaamiseen perustuvaa korvaavuutta (ns. AHOT-hakemus) Kohti tutkivaa työtapaa (P5) jakson osalta haetaan seuraavasta Moodle linkistä (avautuu 30.8.2019): https://moodle.helsinki.fi/course/view.php?id=33992

Korvaavuudenhakupäivät lukuvuonna 2019-2020 ovat viimeistään 14.10.2019 tai 13.1.2020 klo 9.00 mennessä.

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.