Mitä on mediakasvatus?
Mitä mahdollisuuksia ja haasteita tieto- ja viestintätekniikka tuo opetukseen ja viestintään? Myös Ryhmä 1

Moodle
Logga in för att se kursnyckeln för Moodle.

Tidsschema

DatumTidPlats
ons 6.6.2018
18:15 - 19:45
ons 8.8.2018
18:15 - 19:45

Anmälning och avgift

75 euroa. Lisätietoja.

Avoimen yliopiston kesäopetus on maksutonta ilmoittautumishetkellä läsnä oleville Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijoille. Maksuttomuus ei koske mahdollista materiaalimaksua.

Ilmoittautuminen alkaa 45 vuorokautta ennen kurssin Moodlen avautumista. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy klikkaamalla Ilmoittaudu-painiketta.

Miten opiskelemaan?

Käytännön ohjeita opiskeluun

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Beskrivning

Opintojakson suoritettuasi

  • ymmärrät mediakasvatuksen erilaisia teoreettisia lähtökohtia ja näkökulmia

  • ymmärrät tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksia ja rajoja opetuksessa, opiskelussa ja viestinnässä

  • osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa ja kriittisiä medialukutaitoja opetuksessa, opiskelussa ja viestinnässä

Opintojaksossa tarkastellaan mediakasvatuksen erilaisia kehityslinjoja ja suuntauksia. Tarkastelussa korostuvat erityisesti kasvatustieteen ja mediakulttuurin näkökulmat. Kasvatustieteen näkökulmassa keskeisenä teemana ovat median ja mediataidon merkitys sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttö koulun ja kasvatuksen kontekstissa. Mediakulttuurin näkökulmassa painottuvat muun muassa viestinnän yhteisöllisyyteen, kuten verkkoyhteisöihin ja sosiaaliseen mediaan sekä kriittisiin medialukutaitoihin liittyvät kysymykset.

  • Dunkels, E., & Lindgren, S. (2014). Interaktiva medier och lärandemiljöer. Malmö: Gleerups
  • Oker-Blom, G. (2016). Språkutveckling och multlitteracitet. I G. Oker-Blom, A. Westerholm (red.). Språk i rörelse - skolspråk, flerspråkighet och lärande (s. 102–125). Helsingfors: Utbildningsstyrelsen. Guider och handböcker 2016:4. http://www.oph.fi/download/180986_Sprak_i_rorelse.pdf.

  • Olin-Scheller, C., & Roos, C. (2015). Barn och barndom i Nätskugga. Nordic Studies in Education, (1), 37–50.

  • Vesterinen, O., Kynäslahti, H., Mylläri, J., Sintonen, S. & Vahtivuori, S. (2015) Mediatuottaminen osallisuuden ajan mediakasvatuksessa. Media&Viestintä 2/2015

  • Nordin, L. (2016, 3 februari). Samling av mediekunskap till grundskollärare. Sällskapet för mediefostran. http://mediekunskap.fi/material/samling-av-mediekunskap-till-grundskollarare/

  • 1-2 vetenskapliga artiklar

Asteikolla 0–5.

Ennakkotehtävä, ohje Moodlessa. Kirjaudu Moodleen 30.5.

Aloitus- ja lopputapaamiset, verkkotyöskentelyä, oppimistehtävät.

Lähiopetuskertoihin osallistuminen on pakollista.

Suositus: ota mukaan oma tietokone tai mobiililaite, jolla pääsee verkkoon.

Välitehtävien palautukset kesä-heinä-elokuussa.

Lopputehtävän palautus 9.9.2018 mennessä.

Katso myös ryhmä 1

Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu 30.5.2018.

Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla opinto-ohjelmaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Opintojakso on kasvatustieteiden koulutusohjelman yhteisiä valinnaisia opintoja.