Anmälning och avgift
Beskrivning
Ennen opintojakson suorittamista opiskelijan suositellaan suorittavan opintojakson Johdatus kasvatustieteisiin. Voit kuitenkin halutessasi ilmoittautua seuraavillekin perusopintojen jaksoille, vaikka Johdatus kasvatustieteisiin -jakso on suorittamatta/kesken.
Opintojakso on osa yleisen ja aikuiskasvatustieteen opintosuunnan kasvatustieteen perusopintoja 25 op.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee erilaisia teoreettisia, erityisesti kasvatussosiologisen, kulttuurisen ja feministisen tutkimuksen, näkökulmia ja peruskäsitteitä.
Opintojaksolla keskitytään kasvatuksen, koulutuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin välisten suhteiden tarkasteluun. Opiskelija tutustuu myös kasvatussosiologisen, kulttuurisen ja feministisen tutkimuksen monitieteisyyteen sekä tutkimuksen erilaisiin suuntauksiin. Lisäksi opiskelija pohtii sitä, millaisia seurauksia erilaisilla teoreettisilla lähestymistavoilla on kasvatusta ja koulutusta koskevien tavoitteiden, rakenteiden, ongelmanasettelun ja ratkaisuyritysten kuten myös tutkimuskysymysten muodostumiselle.
Kirjat:
• Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, L. (2013, myös 2006 ja 2000 painokset käyvät). Kasvatussosiologia. (Luvut 1–6). (Saatavilla e-kirjana).
• Silvennoinen, H., Kalalahti, M. & Varjo, J. (toim.) 2016. Koulutuksen tasa-arvon muuttuvat merkitykset: Kasvatussosiologian vuosikirja 1. Kasvatusalan tutkimuksia 73. Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura.
Artikkelit ja muu materiaali:
- tenttiin valitaan listasta 8 ja valinta ilmoitetaan opettajalle Moodlessa
- aineisto on saatavilla verkossa tai Moodlessa
- Aaltonen, S. (2011). Omalla lomalla. Nuorten näkökulmia lintsaamiseen. Kasvatus 42 (5), 480–492.
- Ball, S. J. (2004). Suorituskeskeisyys ja yksityistäminen jälkihyvinvointivaltion koulutuspolitiikassa. Kasvatus 35 (1), 6–20.
- Erola, J. (2013). Sosiaalisen aseman periytyminen Suomessa. Academia Populi – Tiedettä kaikille 28.2.2013. Turun yliopisto. www.youtube.com/watch?v=eiS5RzJamu4
- Gordon, T. & Lahelma, E. (2004). Etnografinen katse koulutuspolitiikkaan. Kasvatus 35 (1), 66–78.
- Hilpelä, J. (2004). Järjen epäilyä ja suunnittelemattomuuden ylistystä? – ekskursio uusliberalistiseen koulutuspolitiikkaan. Kasvatus 1 (35), 55–65.
- Juutilainen, P.-K. (2007). Sukupuoli lukion opinto-ohjauskeskusteluissa. Kasvatus 38 (2),134–143.
- Keskitalo-Foley, S., Komulainen, K. & Naskali, P. (2007). Yrittäjäminuuden sukupuoli koulutuksessa. Kasvatus 38 (2), 110–121.
- Kivinen, O. (2016). Miten tasa-arvo toteutuu koulutuksessa? Koulutuksellinen tasa-arvo ja saavutettavuus. Koulutustoimikuntien ennakointi- ja päätösseminaari 15.12.2016. Turku. www.youtube.com/watch?v=DADXxw27BrM
- Käyhkö, M. (2007). Taipuisaksi ja puhtaaksi siivoojanaiseksi. Työläistyttöjen kasvatus ja moraalinen säätely toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Kasvatus 38 (2),122–133.
- Käyhkö, M. (2011). Vieras omassa perheessä. Koulussa hyvin menestyneiden tyttöjen koulunkäynti työläisperheessä. Kasvatus 42 (5), 415–426.
- Lehtonen, J. (2007). Koulukokemukset pohjana ei-heteroseksuaalisten nuorten uranvalinnoille. Kasvatus 38 (2), 144–153.
- Lundahl, L. (2004). Kontinuitet och förändring i svensk utbildningspolitik 1975–2002. Kasvatus 35 (1), 21–33.
- Nätkin, R, (2011). Vanhemmuus julkisesti kerrottuna. Vanhemmuuden onnistuminen aikuisten lasten äitien ja isien jäsentämänä. Kasvatus 42 (5), 427–440.
- Ollikainen, T. (2011). Suosiopeli yläkoulun informaalin kulttuurin kentällä – tyttöjen kamppailua mukaanpääsystä. Kasvatus 42 (5), 468–479.
- Palmu, T. (2007). ”Me niiataan ja kiitetään”. Kuri ja järjestys 1970-luvulla tyttökoulua käyneiden naisten muistoissa. Kasvatus 38 (2),165–174.
- Rinne, R. ym. (2004). Liian innokas mukautumaan? OECD:n koulutuspolitiikka ja Suomen vastauksia. Kasvatus 35 (1), 34–54.
- Robinson, K. (2010). Changing education paradigms. RSA Animate Speech. www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U
- Räisänen, M. (2011). Koulutuspolitiikan punahilkka. Demko ry opettajan mallitarinan haastajana 1973 – 1989. Kasvatus 42 (5), 441–454.
- Vänskä, A. (2011). Queer + pedagogia = mahdoton yhtälö? Kasvatus 42 (5), 455–467.
- Ylitapio-Mäntylä, O. (2007). Muistaa ja tietää – jaettuja tarinoita muistelutyössä. Kasvatus 38 (2), 154–164
Asteikolla 0–5.
Kirjallisuus ja verkkotentti
Verkkotentti tehdään oppimisympäristö Moodlessa, joka avautuu jakson alkaessa 5.9.2018.
Linkin ja kurssiavaimen oman opintojaksosi Moodleen saat kirjautumalla opinto-ohjelmaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.
Tenttipäivät:
ke 17.10.2018 klo 0.00-23.59 (kesto 3 tuntia)
to 13.12.2018 klo 0.00-23.59 (kesto 3 tuntia)
ti 26.2.2019 klo 0.00-23.59 (kesto 3 tuntia)
la 27.4.2019 klo 0.00-23.59 (kesto 3 tuntia)
Opintomaksuun sisältyy opinto-ohjelmassa mainitut tenttipäivät.
Valitsemaasi verkkotenttiin ei tarvitse erikseen ilmoittautua!
Huom! Mikäli haluat ruotsinkieliset tenttikysymykset tai sinulla on tenttiin liittyviä erityisjärjestelytarpeita (esim. lukivaikeus), ilmoita siitä lomakkeella viimeistään kymmenen (10) päivää ennen tenttiä. Toimita erityisjärjestelyjä varten kopio lääkärintodistuksesta tai erityisopettajan, psykologin tai puheterapeutin lausunnosta oppiaineen yhdyshenkilöille, yhteydenottolomake.