Inkoo. Kuvaaja: Janika Aho

Euroopan kauhut 1400–1600-luvuilla

Mitä keskiajan lopun ja esimodernin ajan ihminen pelkäsi? Oliko menneisyys kurjaa ja kamalaa? Miten pelkoja käsiteltiin?

Huoli sielun hyvinvoinnista, helvetin ja noitien pelko olivat ehkä nykyihmiselle vieraampia pelon aiheita, kun taas sodan ja sairauden herättämät kauhut tai turvattomuus elannosta ovat nykypäivänäkin koettuja pelkoja. Tämän verkkokurssin aihe on ajankohtainen ja tarjoaa peilauspinnan nykyhetken koronatilanteeseen historian kautta. Tervetuloa mukaan! Lisätiedot kuvauksessa.

Anmäl dig
Moodle
Logga in för att se kursnyckeln för Moodle.

Opintojakso on osa Kiehtova keskiaika -teemakokonaisuutta

Kiehtova keskiaika -teemakokonaisuus tarjoaa ajankohtaista ja monitieteistä tutkimustietoa keskiajan ilmiöistä. Osassa jaksoja keskiaika liitetään osaksi pidempiä historiallisia jatkumoita.

Sisällöt tarjoavat mahdollisuuden myös tiedon soveltamiseen ja omien mielenkiinnonkohteiden tukemiseen; voit valita kolmesta opintopolusta itsellesi sopivimman vaihtoehdon. Teemakokonaisuuden opintojaksot on mahdollista suorittaa lukuvuoden 2020-2021 aikana.

Lue lisää: Kiehtova keskiaika -teemakokonaisuus

Anmälning och avgift

75 euroa. Lisätietoja.

Opintojaksolla on maksuton kiintiö Helsingin yliopiston läsnä oleville perustutkinto-opiskelijoille.

Ilmoittautuminen alkaa 45 päivää ennen opintojakson alkua. Tarkka ilmoittautumisaika näkyy klikkaamalla Ilmoittaudu-painiketta.

Miten opiskelemaan?
Käytännön ohjeita opiskeluun
Järjestelyt erityistä tukea tarvitseville

Varaamme oikeuden muutoksiin opinto-ohjelmassa.

Beskrivning

Verkkokurssi sopii kaikille historiasta ja ihmiselämään kuuluvista uhkaavista ilmiöistä kiinnostuneille.

Mikäli olit 2020 kevätlukukauden kurssilla Keskiajan jäljet, toimii tämä kurssi erinomaisena jatkona myös sille.

Jakso ei edellytä edeltäviä opintoja.

  • Opiskelija kehittää kriittisen ajattelun taitojaan sekä harjoittaa argumentaatiotaitojaan.
  • Opiskelija oppii lisää eri historian ilmiöiden vaikutuksesta kunkin aikakontekstin kulttuurin tuotteisiin, inhimilliseen elämään ja maailmankuvaan sekä ymmärtää näiden välisiä suhteita.
  • Opiskelija tarkastelee historian ilmiöitä temaattisesti, periodisoivien aikakausirajojen yli (usein keskiaika – uusi aika -jako, joka saattaa olla historiakuvan muodostumisen kannalta rajoittava)
  • Mitä keskiaja lopun ja esimodernin ajan ihminen pelkäsi?
  • Oliko menneisyys kurjaa ja kamalaa?
  • Miten pelkoja käsiteltiin ja mitkä asiat toivat ihmisille lohtua?

Verkkokurssilla käsitellään keskiajan lopun ja varhaisen modernin ajan suuria ilmiöitä, jotka ovat aiheuttaneet kauhua, huolta tai pelkoa aikailaisihmisissä. Huoli sielun hyvinvoinnista, helvetin ja noitien pelko olivat ehkä nykyihmiselle vieraampia pelon aiheita, kun taas sodan ja sairauden herättämät kauhut tai turvattomuus elannosta ovat nykypäivänäkin koettuja pelkoja.

Kurssin yksi päätehtävä on tarkastella kriittisesti ja asiantuntijoiden johdattamana historian pelottavia ja kiehtovia ilmiöitä – joista on myös paljon ennakkokäsityksiä ja harhaluuloja.

Kurssin luennoitsijat:

  • FM Janika Aho: Memento Mori -aiheet Suomen ja Itämeren alueen taiteessa ja kulttuurissa 1400-1600-luvuilla. Vastuuopettaja
  • Yo-lehtori, Dos. Marko Nenonen: Noituus ja noitavainot
  • Dos. Marko Lamberg: Kummitustarinat keskiajalla sekä Painajaiset 1400-1600-luvuilla, liittyen hankkeeseen https://blogs.helsinki.fi/northernnightmares/about/
  • FM Sara Itkonen: 1600-luvun rikollisuus ja ruokapula

Verkkokurssi

Suoritus edellyttää luentojen ja annetun oheislukemiston opiskelemista, aloitustehtävän ja välitehtävän (debatin) suorittamista sekä oppimispäiväkirjan tiivistelmän laatimista. Oppimispäiväkirjaan liitetään 1-2 sivun raportti luetusta kurssikirjasta.

Kirjallisuus (valitaan yksi):

  • Lappalainen, Mirkka, 2012. Jumalan vihan ruoska. Siltala: Helsinki.
  • Lamberg, Marko, Päätön ritari . Suomalaisen Kirjallisuuden Seura: Helsinki.
  • Nenonen, Marko, 2006. Noitavainot Euroopassa : myytin synty . Jyväskylä: Atena.
    • Muu kirjallisuus/lukemisto ilmoitetaan opetuksen yhteydessä verkkoympäristössä Moodlessa.

Asteikolla 0-5.

Verkkokurssi (oheismateriaalit + tehtävät + luentovideot/tallenteet)

Tehtävät ohjeistetaan tarkemmin verkkoympäristö Moodlessa. Kurssi edellyttää opiskelijalta sitoutumista kurssin aikaiseen työskentelyyn. Tehtävinä on lyhyt aloitustehtävä, debatti ja kommentointi sekä kokoava oppimispäiväkirja, jossa käsitellään myös annettua kirjallisuutta. Lähdeviitteet edellytetään.

Kokoavan lopputehtävän palautus 20.12.2020 tai 20.1.2021 mennessä. Muiden tehtävien deadlinet kurssin aikana, ohjeistetaan Moodlessa.

Moodle: Käytössä on verkko-oppimisympäristö Moodle, joka avautuu jakson alkaessa. Linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodleen saat kirjautumalla opinto-ohjelmaan (=kurssisivulle) Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Saat käyttäjätunnusta koskevaa lisätietoa sähköpostiisi ilmoittautumisesi jälkeen.

Vastuuopettaja: jatko-opiskelija Janika Aho.

Kurssi on monitieteinen ja sopii monen eri koulutusohjelman opintoihin. Opiskelija ilmoittautuu AYKUKA-AL213-koodille. Tieto korvaavuuksista merkitään opintojakson suorituksen rekisteröinnin yhteydessä näkyviin lisätieto-kenttään. Korvaavuudet Helsingin yliopisto:

  • ALKU-E320 (alue- ja kulttuurintutkimus)
  • KESK-525 (keskiajan tutkimus)
  • KESK-532 (keskiajan tutkimus)
  • KESK-515 (keskiajan tutkimus)
  • HISK-226 (historia)
  • KUMA-KP506, KUMA-KP507 (kulttuuriperinnön tutkimus)