Kaisa_2012_3_photo by Veikko Somerpuro

Anmäl dig
30.10.2019 kl. 09:00 - 8.12.2019 kl. 23:59

Tidsschema

HUOM: Maalis-huhtikuun seminaaritapaamiset toteutetaan Moodlessa tapahtuvana seminaaritöiden opponointina ja kommentointina. Katso ohjeet kurssin Moodle-sivulta.

TOUKOKUUN TAPAAMISET toteutetaan Zoom-yhteyden välityksellä, linkki tulee sähköpostiin ennen seminaaripäiviä.

DatumTidPlats
tis 7.1.2020
14:15 - 15:45
ons 8.1.2020
14:15 - 15:45
tors 9.1.2020
08:15 - 09:45
tors 9.1.2020
14:15 - 15:45
fre 10.1.2020
08:15 - 09:45
fre 10.1.2020
14:15 - 15:45
mån 13.1.2020
10:15 - 11:45
tis 14.1.2020
10:15 - 11:45
tis 11.2.2020
08:15 - 09:45
tors 13.2.2020
08:15 - 09:45
tis 31.3.2020
08:15 - 11:45
ons 1.4.2020
08:15 - 11:45
ons 13.5.2020
08:15 - 11:45
tors 14.5.2020
08:15 - 11:45
fre 15.5.2020
08:15 - 11:45

Övrig undervisning

07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 10.15-11.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
15.01.2020 ons 14.15-15.45
20.02.2020 tors 12.15-13.45
21.02.2020 fre 12.15-13.45
13.05.2020 ons 10.15-13.45
14.05.2020 tors 10.15-13.45
15.05.2020 fre 10.15-13.45
Markku Hannula, Rauno Koskinen
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
14.01.2020 tis 14.15-17.45
24.01.2020 fre 12.15-15.45
31.01.2020 fre 12.15-15.45
12.03. - 02.04.2020 tors 14.15-17.45
16.04.2020 tors 14.15-17.45
Ulla-Maija Salo
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
24.01.2020 fre 12.15-15.45
06.02.2020 tors 12.15-15.45
11.02.2020 tis 12.15-15.45
12.03. - 19.03.2020 tors 14.15-17.45
16.04.2020 tors 14.15-17.45
17.04.2020 fre 12.15-15.45
20.04.2020 mån 14.15-17.45
Seija Karppinen
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
24.01.2020 fre 12.15-15.45
30.03.2020 mån 10.15-15.45
31.03.2020 tis 12.15-15.45
01.04.2020 ons 12.15-15.45
11.05.2020 mån 10.15-15.45
12.05.2020 tis 12.15-15.45
13.05.2020 ons 12.15-15.45
Kalle Juuti
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 10.15-13.45
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
16.01.2020 tors 10.15-11.45
22.01.2020 ons 12.15-13.45
13.02.2020 tors 08.15-11.45
11.05.2020 mån 10.15-13.45
12.05.2020 tis 12.15-15.45
13.05.2020 ons 10.15-13.45
Johanna Jauhiainen, Jarkko Lampiselkä
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 12.15-13.45
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 12.15-13.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
18.02.2020 tis 08.15-09.45
20.02.2020 tors 08.15-09.45
05.05.2020 tis 16.15-19.45
06.05.2020 ons 16.15-19.45
13.05.2020 ons 16.15-19.45
18.05.2020 mån 16.15-19.45
Mikko Puustinen
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 10.15-13.45
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
06.02.2020 tors 08.15-15.45
13.02.2020 tors 08.15-11.45
06.03.2020 fre 08.15-15.45
Johanna Jauhiainen, Jarkko Lampiselkä
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 10.15-11.45
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 12.15-13.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
17.02.2020 mån 10.15-11.45
20.02.2020 tors 10.15-11.45
11.05.2020 mån 12.15-15.45
12.05.2020 tis 12.15-15.45
13.05.2020 ons 12.15-15.45
Sirpa Tani
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 10.15-11.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
15.01.2020 ons 14.15-15.45
20.02.2020 tors 12.15-13.45
21.02.2020 fre 12.15-13.45
11.05.2020 mån 12.15-15.45
13.05.2020 ons 12.15-15.45
15.05.2020 fre 12.15-15.45
Markku Hannula, Rauno Koskinen
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 12.15-13.45
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 12.15-13.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
18.02.2020 tis 08.15-09.45
20.02.2020 tors 08.15-09.45
11.05.2020 mån 12.15-15.45
12.05.2020 tis 12.15-15.45
13.05.2020 ons 12.15-15.45
Ritva Ketonen
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 08.15-09.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 08.15-09.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
11.02.2020 tis 08.15-09.45
13.02.2020 tors 08.15-09.45
31.03.2020 tis 08.15-11.45
01.04.2020 ons 08.15-11.45
13.05.2020 ons 08.15-11.45
14.05.2020 tors 08.15-11.45
15.05.2020 fre 08.15-11.45
Jussi Ikkala, Marjaana Kavonius
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 08.15-09.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 08.00-09.30
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
11.02.2020 tis 08.15-09.45
13.02.2020 tors 08.15-09.45
01.04.2020 ons 08.15-11.45
13.05.2020 ons 08.15-11.45
14.05.2020 tors 08.15-11.45
15.05.2020 fre 08.15-11.45
Jussi Ikkala, Marjaana Kavonius
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 10.15-11.45
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
20.01.2020 mån 14.15-15.45
29.01.2020 ons 14.15-15.45
24.02.2020 mån 10.15-11.45
30.03.2020 mån 08.15-11.45
31.03.2020 tis 08.15-11.45
01.04.2020 ons 08.15-11.45
11.05.2020 mån 10.15-13.45
12.05.2020 tis 08.15-11.45
18.05.2020 mån 12.15-15.45
Milla Luodonpää-Manni
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 10.15-11.45
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
20.01.2020 mån 12.15-13.45
24.01.2020 fre 08.15-09.45
24.02.2020 mån 14.15-15.45
30.03.2020 mån 12.15-15.45
31.03.2020 tis 12.15-15.45
01.04.2020 ons 12.15-15.45
13.05.2020 ons 08.15-11.45
14.05.2020 tors 08.15-11.45
15.05.2020 fre 08.15-11.45
Toni Mäkipää
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 12.15-13.45
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
20.01.2020 mån 12.15-13.45
30.01.2020 tors 12.15-13.45
24.02.2020 mån 12.15-13.45
19.03.2020 tors 16.15-17.45
24.03.2020 tis 16.15-17.45
25.03.2020 ons 16.15-17.45
26.03.2020 tors 16.15-17.45
02.04.2020 tors 16.15-17.45
06.04.2020 mån 16.15-17.45
12.05.2020 tis 12.15-15.45
13.05.2020 ons 10.15-13.45
20.05.2020 ons 10.15-13.45
Milla Luodonpää-Manni
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 12.15-13.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
22.01.2020 ons 12.15-13.45
30.01.2020 tors 14.15-15.45
25.02.2020 tis 10.15-11.45
30.03.2020 mån 12.15-15.45
31.03.2020 tis 12.15-15.45
01.04.2020 ons 12.15-15.45
14.05.2020 tors 10.15-13.45
15.05.2020 fre 10.15-13.45
19.05.2020 tis 12.15-15.45
Milla Luodonpää-Manni
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 10.15-11.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
16.01.2020 tors 14.15-15.45
19.02.2020 ons 12.15-13.45
21.02.2020 fre 10.15-11.45
12.05.2020 tis 12.15-15.45
13.05.2020 ons 12.15-15.45
14.05.2020 tors 12.15-15.45
Satu Grünthal
Undervisningsspråk: Finska
07.01.2020 tis 14.15-15.45
08.01.2020 ons 10.15-11.45
08.01.2020 ons 14.15-15.45
09.01.2020 tors 14.15-15.45
10.01.2020 fre 14.15-15.45
13.01.2020 mån 10.15-11.45
14.01.2020 tis 10.15-11.45
16.01.2020 tors 14.15-15.45
18.02.2020 tis 12.15-13.45
19.02.2020 ons 12.15-13.45
30.03.2020 mån 12.15-15.45
31.03.2020 tis 12.15-15.45
01.04.2020 ons 08.15-11.45
12.05.2020 tis 12.15-15.45
13.05.2020 ons 12.15-15.45
Maria Ahlholm, Liisa Tainio
Undervisningsspråk: Finska

Beskrivning

Opintojakso on pakollinen opiskelijoille, jotka suorittavat opettajan pedagogiset opinnot 60 op.

Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi 10 op, Didaktiikka 2 op.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • kykenee havaitsemaan pedagogisia tutkimus- ja kehittämiskohteita ja osaa käsitellä niitä teoreettisesti ja käytännöllisesti,
  • kykenee itsenäiseen ja yhteisölliseen ongelman asetteluun, kehittämistyöhön ja tiedonmuodostukseen,
  • osaa perustella tutkimuksellisen otteen opettajan työssä ja toimia työtään tutkivana ja kehittävänä kriittisenä kasvatusalan ammattilaisena,
  • osaa raportoida havaitsemistaan kehittämiskohteista ja niiden ratkaisuista tieteellistä ilmaisutapaa noudattaen.

Kevätlukukaudella

Tutkimus- tai kehittämisprojektissa opiskelija syventää pedagogista ajatteluaan ja kehittää tutkivaa työotetta pedagogisten ilmiöiden tarkastelussa. Opiskelija syventää kykyään pedagogisten ilmiöiden käsitteellistämiseen ja kriittiseen ja analyyttiseen tarkasteluun tieteellisellä otteella. Opiskelija hahmottaa opettajan työtä ja opetuksen kehittämistä yhteisöllisessä ja yhteiskunnallisessa kontekstissa.

Opintojakso antaa opettajan pedagogiset opinnot suorittaneelle valmiudet jatkaa opintojaan kasvatustieteen syventäviin opintoihin. Tämä edellyttää tieteenfilosofista ja menetelmällistä perehtymistä kasvatuksen alaan liittyvän tutkimustehtävän ja -suunnitelman muotoilemiseen, toteuttamiseen ja tieteelliseen raportointiin.

Biologia

Oheisesta kirjallisuudesta erikseen annettavan ohjeen mukaan. Lisäksi käsitellään ajakohtaisia biologian opetusta koskevia artikkeleita.

  • Elo, S. ja Kyngäs, S. H. (2008) The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107–115
  • Metsämuuronen, J. (2006 tai uudempi). Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: opiskelijalaitos. Helsinki: International Methelp. Saatavissa myös e-kirjana.
  • Palmberg, I. (2005). Ainedidaktinen tutkimus: opettaja tutkijana. Teoksessa: Eloranta, V., Jeronen, E. ja Palmberg, I.(toim.), Biologian eläväksi. Biologian didaktiikka, 291-312.
  • Tuomi, J. & Sarajärvi, A.. (2006). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. 1-4. painos. Helsinki: Tammi.
  • Uitto, A., Juuti, K., Lavonen, J. ja Meisalo, V. (2006). Students’ interest in biology and their out-of-school experiences. Journal of Biological education, 40(3), 124-129.
  • Åhlberg, M. (2010). Käsitekartat tutkimusmenetelmänä. Teoksessa Aaltola, J. & Valli, R. (toim.) 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Uudistettu ja täydennetty painos. Jyväskylä: PS-kustannus, 61 – 71.

Elämänkatsomustieto ja filosofia

Oheisesta kirjallisuudesta sekä 1–3 ryhmänvetäjän esittämästä tuoreesta tutkimuksellisesta artikkelista tai kirjasta 300–400 sivua

  • Eskola, J. & Suoranta J. 2000 (tai uudempi painos). Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere. Vastapaino.
  • Hirsjärvi, S. & Hurme, H. 2004. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Yliopistopaino.
  • Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2008. Tutki ja kirjoita. 13-14. tai uusin uudistettu painos. Helsinki: Tammi.
  • Kyngäs, H. & Vanhanen, L. 1999. Sisällönanalyysi. Hoitotiede Vol. 11, no. 1/99, 3-12.
  • Tuomi, J. & Sarajärvi, A.. 2006. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. 1-4. painos. Helsinki: Tammi.

Evankelisluterilainen uskonto ja pienryhmäiset uskonnot

Oheisesta kirjallisuudesta erikseen annettavan ohjeen mukaan:

  • Hirsjärvi, S. & Hurme, H. (2004). Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Yliopistopaino.
  • Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. (2008). Tutki ja kirjoita. 13-14. tai uusin uudistettu painos. Helsinki: Tammi.
  • Kyngäs, H. & Vanhanen, L. (1999). Sisällönanalyysi. Hoitotiede Vol. 11, no. 1/99, 3-12.
  • Tuomi, J. & Sarajärvi, A.. (2006). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. 1-4. painos. Helsinki: Tammi.
  • Jokinen, Arja & Juhila, Kirsi & Suoninen, Eero (1999) Diskurssianalyysi liikkeessä. Tampere: Vastapaino.

Oheiskirjallisuus:

  • Bakker, C. Heimbrock. H-G (ed.). (2007). Researching RE teachers. RE teachers as researchers. Münster : Waxmann
  • Aaltola, J. & Valli, R. (2001). Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PC-kustannus.
  • Aaltola, J. & Valli, R. (2001). Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä PS-kustannus.
  • Syrjälä, L., Ahonen, S., Syrjäläinen, E. ja Saari S. (1994 tai uudempi painos). Laadullisen tutkimuksen työtapoja. Helsinki. Vastapaino.
  • Eskola, J. & Suoranta J. (2000 tai uudempi painos). Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere. Vastapaino.
  • Heikkinen, H.L.T. & Huttunen, R. & Kakkori, L. (1999). ”Ja tämä tarina on tosi…” Narratiivisuuden totuuden ongelmasta. Tiedepolitiikka 4/99, s. 39-52.
  • Heikkinen, H. (2000). Tarinan mahti. Narratiivisuuden teemoja ja muunnelmia. Tiedepolitiikka 4/ 00, s.47-58.
  • Komulainen, E & Karma, K. (2002). Tilastollisen kuvauksen perusteet käyttäytymistieteissä Saatavilla verkossa: http://www.edu.helsinki.fi/oppimateriaalit/tkpk/allinone.pdf
  • Komulainen, E & Karma, K. (2002). Käyttäytymistieteiden tilastomenetelmien jatkokurssi Saatavilla verkossa: http://www.edu.helsinki.fi/oppimateriaalit/ktj.htm

Fysiikka, kemia ja matematiikka

  • Krzywacki, H., Laine, A., Hästö, P., & Hannula, M. S. (2012). Matematiikan didaktiikka tutkimuksen valossa - kohti kansainvälisyyttä. In A. Kallioniemi, & A. Virta (Eds.), Ainedidaktiikka tutkimuskohteena ja tiedonalana. (pp. 250-271). (Kasvatusalan tutkimuksia; No. 60). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura. Saatavilla verkossa http://www.helsinki.fi/~hasto/pp/matDidaktiikkaKatsaus.pdf

Historia

5-6 historian didaktiikkaa ja sen tutkimusta koskevaa artikkelia journaalissa Nordidactica (saatavilla verkossa: http://www.kau.se/nordidactica)

Maantiede

  • Cantell, H., Rikkinen, H. & Tani, S. (2012). Maantieteen ainedidaktiikka tutkimuksen kohteena. Teoksessa Kallioniemi, A. & Virta, A. (toim.) Ainedidaktiikka tutkimuskohteena ja tiedonalana. Suomen kasvatustieteellinen seura, Kasvatusalan tutkimuksia 60, 297–316.

Lisäksi ajankohtaisia artikkeleita seuraavista julkaisusarjoista:

  • International Research in Geographical and Environmental Education
  • J-Reading – Journal of Research and Didactics in Geography
  • Nordidactica – Journal of Humanities and Social Science Education
  • RIGEO – Review of International Geographical Education Online

Psykologia

  • Metsämuuronen, J. (2011). Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Jyväskylä: Gummerus kirjapaino oy (e-kirja)
  • Hirsjärvi, S.,Remes, P., & Sajavaara, P. (2014). Tutki ja kirjoita. Tammi.
  • Tuomi, J., & Sarajärvi, A. (2013). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.

Vieraat kielet

Kaikille yhteinen kirjallisuus

  • Borg, S. (2015). Teacher cognition and language education: research and practice. London: Continuum. Luvut: 1 – 3, 10
  • Long, M.H. & Doughty, C. (Eds.) (2009). The handbook of language teaching. Chichester, U.K.: Wiley- Blackwell. Luvut:
    • Current Trends in Classroom Research, R. F. Mitchell (s. 675-698/705)
    • Issues in Language Teacher Evaluation, K. M. Bailey (s. 706-723/725)
    • Investigating the Effects and Effectiveness of L2 Instruction, R. de Graaff and A. Housen (s. 726-746/755)

Valikoituja artikkeleita teoksesta (saatavilla Helkassa)

  • Tutkimusaiheiden mukaisesti valikoituja artikkeleita teoksesta (saatavilla Helkassa)
  • Ellis, R. (2012). Language teaching research and language pedagogy. UK: Wiley-Blackwell.

Tutkimusmenetelmäkirjallisuus erikseen annettavan ohjeen mukaan:

  • Aaltola, J. & Valli, R. (2001a). Ikkunoita tutkimusmetodeihin I: Metodin valinta ja aineistonkeruu – virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-Kustannus.
  • Aaltola, J. & Valli, R. (2001). Ikkunoita tutkimusmetodeihin II: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Borg, S. (2015). Teacher cognition and language education: research and practice. London: Continuum. Luvut: 6 – 9. Saatavilla Helkassa.
  • Alanen, R. (2000). Vygotsky, van Lier ja kielenoppiminen: Sosiokulttuurinen viitekehys kielellisen tietoisuuden ja vieraan kielen oppimisen tutkimuksessa. Teoksessa Kalaja, P. & Nieminen, L. (toim.) Kielikoulussa – kieli koulussa. AFinLAn vuosikirja 58. Jyväskylä: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLa, 95–120. Saatavilla verkossa http://elektra.helsinki.fi/se/a/0781-0318/2000/58/vygotsky.pdf
  • Harjanne, P., Reunamo, J., & Tella, S. (2015). Finnish Foreign Language Teachers’ Views on Teaching and Study Reality in Their Classes: The KIELO Project’s Rationale and Results. Journal of Language Teaching and Research. Academy Publication. https://helka.finna.fi/PrimoRecord/pci.gale_ofa461970894
  • Eskola, J. & Suoranta J. (2000)(tai uudempi painos). Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
  • Kansanen, P. & Uusikylä, K. (toim.) (2004). Opetuksen tutkimuksen monet menetelmät. Jyväskylä: PS-Kustannus.
  • Mackey, A. & Gass, S.M. (Eds.) (2012). Research methods in second language acquisition: a practical guide. Chichester, West Sussex, U.K.: Wiley-Blackwell.

Yhteiskuntaoppi

5-6 yhteiskuntaopin didaktiikkaa ja yhteiskuntatiedollista kasvatusta ja niiden tutkimusta koskevaa artikkelia journaalissa Nordidactica (saatavilla verkossa: http://www.kau.se/nordidactica)

Äidinkieli ja kirjallisuus sekä suomi toisena kielenä

Oheisesta kirjallisuudesta erikseen annettavan ohjeen mukaan:

  • Abrahamsson, N. (2009). Andraspråksinlärning. Stockholm: Studentlitteratur.
  • Arvonen, A., Katva, L. & Nurminen, A. (2010). Maahanmuuttajien oppimisvaikeuksien tunnistaminen. Opetus 2000. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Bunar, N. (red., 2015) Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering. Stockholm: Natur & Kultur.
  • Hiidenmaa, P. (2015). Oppikirjojen tutkimus. Teoksessa Laatua! Oppimateriaalit muuttuvassa tietoympäristössä. (toim). Ruuska, H. & al. Helsinki: Suomen Tietokirjailijat ry., s. 27–39. Saatavilla verkossa: http://www.suomentietokirjailijat.fi/jasenyys/julkaisut/laatua-oppimateriaalit-muuttuvas/
  • Jakobs, E-M. & Perrin, D. (Eds.) (2014). Handbook of writing and text production. Berlin/Boston: De Gruyter.
  • Kalaja, P., Alanen, R. & Dufva, H. (toim.) (2011). Kieltä tutkimassa. Tutkielman laatijan opas. Helsinki: Finn Lectura.
  • Lappalainen, S. & al. (toim.) (2007). Etnografia metodologiana. Lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Tampere: Vastapaino.
  • Larsen-Freeman, D. & Andersson, M. (2011). Techniques and principles in language teaching. 3. edition. Oxford University Press.
  • Pietilä, P. & Lintunen, P., (toim.) (2014). Kuinka kieltä opitaan. Opas vieraan kielen opettajalle ja opiskelijalle. Helsinki: Gaudeamus.
  • Showalter, E. (2003). Teaching Literature. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Tainio, L., Juuti, K. & Routarinne, S. (toim.) (2013). Ainedidaktinen tutkimus koulutuspoliittisen päätöksenteon perustana. Ainedidaktisia tutkimuksia 4. Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry.

Työskentely on seminaarimuotoista ja se perustuu jatkuvaan itsearviointiin, vertaisarviointiin ja palautteen antamiseen. Opintojaksolla harjoitellaan tutkimus- tai kehittämiskohteiden yhteissuunnittelua, toteutusta ja arviointia, ja sitä tuetaan opponointityöskentelyn avulla.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arviointi perustuu tenttiin ja/tai kirjalliseen tuotokseen.

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, opiskelijoiden omatoimisena ryhmätyönä ja itsenäisenä työskentelynä. Opintojakson toteutustapa eriytyy opintosuunnittain.

Opintojaksolla perehdytään opettajan pedagogiseen ajatteluun ja tutkivan opettajan menetelmiin. Opintojaksolla analysoidaan opettajan toimintaa, syvennytään toiminnan perusteluihin ja reflektoidaan opettajuutta kriittisesti. Opintojakson aikana tuotetaan opettaja työnsä tutkijana -raportti tms.

Opintojakson aikana hyödynnetään monipuolisesti opetusteknologiaa.