Kaisa_2012_3_photo by Veikko Somerpuro

Anmäl dig
14.8.2019 kl. 09:00 - 1.9.2019 kl. 23:59

Tidsschema

I den här delen hittar du kursens tidsschema. Kontrollera eventuella andra tider i beskrivning.

DatumTidPlats
mån 23.9.2019
10:15 - 11:45
tors 7.11.2019
14:15 - 15:45
tis 12.11.2019
10:15 - 11:45
tis 19.11.2019
12:15 - 13:45

Övrig undervisning

25.11.2019 mån 08.15-11.45
Undervisningsspråk: Finska
23.09.2019 mån 10.15-11.45
07.11.2019 tors 14.15-15.45
12.11.2019 tis 10.15-11.45
19.11.2019 tis 12.15-13.45
Anne Malin
Undervisningsspråk: Finska
23.09.2019 mån 08.15-09.45
07.11.2019 tors 12.15-13.45
12.11.2019 tis 12.15-13.45
19.11.2019 tis 10.15-11.45
Anne Malin
Undervisningsspråk: Finska

Beskrivning

Studieavsnittet är obligatoriskt för de studerande som genomför pedagogiska studier för lärare 60 sp.

Studieavsnitten som hör till studier i pedagogik för lärare, förutom Praktik II och Lärarens professionella identitet och utveckling.

Yhteisen osan osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on perustiedot

  • opetussuunnitelmaideologioista, opetussuunnitelmien muodoista ja opetussuunnitelman tehtävästä osana yhteiskunnallista ohjausjärjestelmää,
  • oman opetusalansa säädöspohjasta ja opetussuunnitelmien perusteista.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • arvioida kriittisesti ja kehittää varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmaa opetuksen suunnitteluvälineenä,
  • käyttää opetussuunnitelmaa oppilaitoksen pedagogisen johtamisen ja kehittämisen välineenä moniammatillisessa työyhteisössä.

Eritytyvien osien osaamistavoitteet opintosuunnittain:

Kotitalousopettajan ja käsityönopettajan opintosuunnat

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa problematisoida opetussuunnitelmaa ja ymmärtää, että opetussuunnitelma asiakirjana edustaa aina tietynlaisia ideoita ja arvoja sekä käsityksiä ihmisestä, maailmasta ja tiedosta,
  • osaa tarkastella kriittisesti pedagogista johtamista oman opetusalansa kontekstissa ja kehittyy pedagogisena johtajana,
  • osaa tulkita ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä ja hallitsee erilaisia yhteistyötä tukevia vuorovaikutuskeinoja,
  • tuntee opetusalansa säädöspohjan ja käyttää opetussuunnitelmaa koskevaa ymmärrystään oman käsityön/kotitalouden opetuksessa sekä oppiaineiden välisessä yhteistyössä,
  • osaa soveltaa sekä laaja-alaisen osaamisen että ainedidaktiikan taitoja kotitalouden/käsityön opetuksen ja opetussuunnitelman kehittämisessä.

Varhaiskasvatuksen opintosuunta

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa problematisoida opetussuunnitelmaa ja ymmärtää, että opetussuunnitelma asiakirjana edustaa aina tietynlaisia ideoita ja arvoja sekä käsityksiä ihmisestä, maailmasta ja tiedosta,
  • osaa tarkastella kriittisesti pedagogista johtamista oman opetusalansa kontekstissa ja kehittyy pedagogisena johtajana,
  • tuntee opetusalansa säädöspohjan ja sitä ohjaavat asiakirjat,
  • käyttää varhaiskasvatuksen ohjaavia asiakirjoja pedagogiikan ja varhaiskasvatusyksikön toiminnan kehittämisessä ja arvioinnissa.

Luokanopettajan opintosuunta

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on syventyvät tiedot

  • opetussuunnitelmatutkimuksen käänteistä ja opetussuunnitelmaideologioista sekä niitä koskevan tiedon merkityksestä,
  • perusopetuksen opetussuunnitelman tehtävästä osana yhteiskunnallista ohjausjärjestelmää,
  • perusopetuksen säädöspohjasta ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa problematisoida opetussuunnitelmaa ja ymmärtää, että opetussuunnitelma asiakirjana edustaa aina tietynlaisia ideoita ja arvoja sekä käsityksiä ihmisestä, maailmasta ja tiedosta,
  • osaa tarkastella kriittisesti pedagogista johtamista oman opetusalansa kontekstissa ja kehittyy pedagogisena johtajana,
  • tunnistaa ja arvioida omia kouluun ja opetussuunnitelmaan liittyviä esioletuksia, joihin sosiaalistutaan kansalaisina, instituutioiden kasvatteina ja työntekijöinä,
  • tuntee opetusalansa säädöspohjan,
  • käyttää laajentunutta opetussuunnitelmaa koskevaa ymmärrystään ja opetussuunnitelmaa oman kasvatus- ja opetustyön ja oppilaitoksen pedagogisen kehittämisen välineenä moniäänisessä ja moniammatillisessa työyhteisössä.

Aineenopettajakoulutukset

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa problematisoida opetussuunnitelmaa ja ymmärtää, että opetussuunnitelma asiakirjana edustaa aina tietynlaisia ideoita ja arvoja sekä käsityksiä ihmisestä, maailmasta ja tiedosta,
  • osaa tarkastella kriittisesti pedagogista johtamista oman opetusalansa kontekstissa ja kehittyy pedagogisena johtajana,
  • ymmärtää arviointiin liittyvät koulutuspoliittiset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet opetuksen ja koulutuksen kehittämisessä,
  • ymmärtää monipuolisen formatiivisen ja summatiivisen oppimisen arvioinnin periaatteet ja muodot sekä soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti ja arvioida omia ratkaisujaan kriittisesti,
  • tuntee opetusalansa säädöspohjan,
  • ymmärtää monialaisten oppimiskokonaisuuksien opetussuunnitelmalliset perustelut ja pystyy toteuttamaan laajoja monialaisia opetuskokonaisuuksia,
  • omaa valmiudet verkottua aineensa opetukselle tärkeiden sidosryhmien ja yhteiskunnan eri toimijoiden kanssa oppilaitosten sisällä ja ulkopuolella tapahtuvaa opetusta toteutettaessa ja kehitettäessä.

Ruotsinkielinen luokanopettajan opintosuunta ja ruotsinkielinen aineenopettajakoulutus

Efter avlagt kurs ska studenten

  • kunna problematisera läroplanen och förstå att läroplanen som styrdokument alltid representerar specifika idéer och värden, samt uppfattningar om människan, världen och kunskap,
  • känna till lagstiftning om sitt undervisningsområde,
  • kritiskt kunna granska pedagogiskt ledarskap i sin egen undervisningskontext och ha beredskap att utvecklas som pedagogisk ledare,
  • kunna reflektera över sin roll som ledare av en grupp och med ansvar för varje elevs välmående, 
  • kunna beskriva vad ett hälsofrämjande förhållningssätt innebär i skolan, och förklara hur hälsa, utveckling och lärande hör ihop, 
  • känna till hur hen bör agera vid oro för en elev, hur elevvården och arbetet i mångprofessionella team fungerar och vilka stödformer det finns,
  • kunna motivera betydelsen av ett fungerande samarbete mellan hem och skola för elevens välmående, utveckling och skolmotivation,
  • kunna redogöra för olika modeller för att förebygga och ingripa mot mobbning, kränkningar och diskriminering i skolan.

Erityispedagogiikan opintosuunta

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa problematisoida opetussuunnitelmaa ja ymmärtää, että opetussuunnitelma asiakirjana edustaa aina tietynlaisia ideoita ja arvoja sekä käsityksiä ihmisestä, maailmasta ja tiedosta,
  • pystyy kriittisesti tarkastelemaan pedagogista johtamista oman opetusalansa kontekstissa ja kehittymään pedagogisena johtamisena
  • tuntee opetusalansa säädöspohjan,
  • osaa laatia pedagogisia asiakirjoja ja työskennellä moniammatillisessa työyhteisössä,
  • osaa toimia eri sidosryhmien edustajien kanssa erityispedagogisen toiminnan suunnittelemisen ja toteutuksen rakentamiseksi,
  • toimii salassapitosäännösten mukaan ja tuntee opettajan vastuut ja eettiset ohjeet,
  • on syventänyt tietojaan erityispedagogiikkaa koskevasta lainsäädännöstä ja ohjaavista asiakirjoista,
  • osaa käyttää erityispedagogiikkaa ohjaavia asiakirjoja oman opetuksensa kehittämisessä ja arvioinnissa.

Det rekommenderas att studieavsnittet utförs precis före den praktik som hör till de pedagogiska studierna för lärare.

Studieavsnittet ordnas både på vår- och höstterminen. För ämneslärare ordnas studieavsnittet i period III före praktiken i period IV.

I studieavsnittet

  • behandlas läroplanernas allmänna uppgifter och det egna undervisningsområdets ideologiska, pedagogiska och samhälleliga uppgifter och lagstiftning,
  • granskar man läroplanen kritiskt och utvecklar den som ett planeringsverktyg för undervisning inom det egna området,
  • använder man läroplanen som ett verktyg för pedagogiskt ledarskap och pedagogisk utveckling i den mångprofessionella arbetsgemenskapen på läroanstalten.

Föreläsningar, gruppundervisning och nätbaserad undervisning.

Bedömningen på skalan 0-5 grundas på de uppgifter som getts ut under studieavsnittet och på ett skriftligt arbete.

Opintojakso sisältää kaikille opettajan pedagogisia opintoja suorittaville yhteisen osan (1 op) ja opintosuunnittain eriytyvän osan (4 op).

Opintojaksolla käytetään luento-, ryhmä- ja verkkomuotoista opetusta opintosuunnasta riippuen.

Luokanopettajan opintosuunnan kasvatuspsykologian suuntautumisvaihtoehdon osalta oppimismenetelmissä hyödynnetään yhteisöllistä tiedonrakentelua. Tarkemmat suoritustavat ja kirjallisen tuotoksen muoto päätetään kurssin alussa yhdessä opiskelijoiden kanssa osaamistavoitteiden mukaisesti.

Universitetslektor Liisa Hakala