Tidsschema
Beskrivning
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- tuntee länsimaisen aatehistorian, filosofian ja etiikan keskeiset näkökulmat erityisesti suhteessa teologiaan ja uskonnontutkimukseen liittyviin kysymyksiin.
- kykenee erottelemaan erilaisia uskonnon, filosofian ja tieteen välisiin suhteisiin liittyviä kysymyksiä.
- tietää tieteellisen tiedon tunnusmerkit ja kykenee erottamaan tieteellisen tiedon ei-tieteellisestä tiedosta.
- osaa selittää keskeisiä teologisen ja uskontoa koskevan tutkimuksen termejä ja käsitteitä ja osaa käyttää tieteenalan käsitteitä yksinkertaisissa analyysitehtävissä.
- osaa vertailla teologisen ja uskontoa koskevan tutkimuksen metodologisia lähestymistapoja toisiinsa ja osaa sijoittaa niitä laajempaan humanistisen tutkimuksen kenttään.
-Länsimaisen filosofian ja etiikan keskeiset suuntaukset antiikista nykypäivään ja niiden suhde teologiaan
a) Luennot, analyysiharjoitus, kirjallisuutta koskevat tehtävät
b) Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti ja analyysitehtävä.
Esa Saarinen, Filosofian historia huipulta huipulle, 419s Niiniluoto & Haaparanta: Johdatus tieteelliseen ajatteluun (sivut 5-61, 97-162) Luomanen (toim.), Teologia johdatus tutkimukseen (Luennoitsijan kanssa sovittavat osat.) Vaihtoehtoinen suoritustapa: Esa Saarinen, Filosofian historia huipulta huipulle, 419s Niiniluoto & Haaparanta: Johdatus tieteelliseen ajatteluun (sivut 5-61, 97-162) Luomanen (toim.), Teologia johdatus tutkimukseen, 171s Pentti Määttänen: Filosofia. Johdatus peruskysymyksiin, 274s. |
0-5, osaamistavoitteiden mukainen
VIKTIGT! Skriv i fältet för tilläggsuppgifter
-tentamenslitteratur som du ska avlägga i denna tentamen (du kan kopiera tentamenslitteratur ifrån studieperiodens sida, som du hittar genom "visa studieperioden" -linken på denna sida)
-namnet på tentatorn
-eventuella tidigare studieprestationer och deras tidpunkter, som tillhör denna studiekurs
-hur många studieveckor eller studiepoäng du ska avlägga i denna tentamen
-om du vill ha frågorna på svenska eller på engelska
a) luennoille osallistuminen, luentoja koskevien muistiinpanojen tekeminen, kirjallisuuden lukeminen, kirjallisuuden ja luentojen tenttiminen, analyysiharjoituksen tekeminen.
TAI
b) kirjallisuuden lukeminen, kirjallisuuden tenttiminen, analyysiharjoituksen tekeminen.